Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Polskie porty szykują się na kilkukrotny wzrost przeładunków

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Janusz Kasprowicz, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Polskie porty szykują się na kilkukrotny wzrost przeładunków
fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
Pierwszy z budowanych dla Maerska statek klasy "Triple E" opuścił właśnie suchy dok koreańskiej stoczni Daewoo S&ME Co. W swej dziewiczej podróży - prawdopodobnie już w sierpniu 2013 – zawinie do gdańskiego DCT. Ta decyzja największego armatora na świecie świadczy o wzrastającym znaczeniu polskich portów.

Podczas odbywającego się w dniach 5-7 marca Transport Week, Karsten Kildahl, szef regionu Europy Północnej w Maersk Line, oficjalnie ogłosił, że Triple-E, największy na świecie kontenerowiec o pojemności 18 000 TEU, podczas swojego pierwszego rejsu zawinie również do Gdańska.

 

Obok informacji o prestiżowym wyróżnieniu dla Gdańska Karsten Kilgahl, szef regionu Europy Północnej Maersk Line pomieścił w swym wystąpieniu także istotę żeglugowej współczesności. Idea budowy statków spełniających optymalnie i łącznie zasadę "Ekonomii, Energooszczędności i Ekoloogii" wypełnia bowiem jednocześnie podstawowe założenia transportu morskiego XXI wieku.

Żaden z analityków, czy uczestników obrotu morskiego nie wątpi dziś w epokową rolę kontenera. Rysujący 10-15 letnią perspektywę światowej i bałtyckiej wymiany handlowej przewidują kilkukrotny wzrost przewozów. Różna będzie – oczywiście – ich dynamika. Badanie nasycenia i potrzeb rynku pozwala jednak bez ryzyka stwierdzić, że w grze o kawałek "morskiego tortu" liczyć się będą jedynie aktywni dzisiaj inwestorzy.

Ten "tort" wielokrotnie przywoływał w swoim wystąpieniu profesor makroekonomii Witold Orłowski. Dostęp do morza rokuje – jego zdaniem – jedynie połowę sukcesu. "Tortowe wisienki" dostaną się jedynie tym, którzy w porę zadbają o lądowe połączenia portu. Na lądzie bowiem odbędzie się swoista "walka o klienta". Morze, owszem, jest znakomitym generatorem PKB, ale... łańcuch jest tylko taki mocny, jak jego najsłabsze ogniwo. Doskonałym perspektywom, stojącym przed morskimi terminalami kontenerowymi, muszą zatem sprzyjać zarówno centralne decyzje inwestycyjne, jak i adaptacja prawa handlowego i podatkowego.

W trakcie konferencji prasowej podjął ten wątek m.in. Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Walkę o klienta i udział w zyskach z bałtyckiej wymiany handlowej prowadzą wszystkie polskie porty. Także Gdynia, mimo relatywnie młodego wieku, wymaga stałej modernizacji nabrzeży, torów wodnych i inwestycji infrastrukturalnych. – Niedosyt takich działań w poprzednich dekadach, wymaga dzisiaj wzmożonych nakładów – mówił Tankiewicz.

 

Przekonanie o realnej możliwości znalezienia dobrego dla przyszłości polskich portów i rozwoju konteneryzacji konsensusu podzielił także Jerzy Melaniuk, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który w 2012 roku przeładował 26,9 mln ton towarów, łacznie wartych 100 miliardów złotych.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Co dalej z głębokowodnym terminalem zbożowym?

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Co dalej z głębokowodnym terminalem zbożowym?

Mikołaj Kobryński 20 maja 2024

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Intermodal i logistyka

Potrzebne drugie połączenie kolejowe na Wyspę Portową w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk: Co dalej z głębokowodnym terminalem zbożowym?

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Co dalej z głębokowodnym terminalem zbożowym?

Mikołaj Kobryński 20 maja 2024

Gdańsk: Unieważniono kolejny przetarg na terminal zbożowy

Intermodal i logistyka

Potrzebne drugie połączenie kolejowe na Wyspę Portową w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5